יום שבת, 28 במאי 2016

זה קרה באוקטובר 1957 / על רימון שהתפוצץ בכנסת ותגובתו המרגשת של דוד בן-גוריון

זה קרה באוקטובר 1957. היה זה ערב שגרתי במשכן הכנסת כאשר הצעיר משה דואק זרק רימון יד מהיציע לעבר חברי הכנסת. הרימון התפוצץ ופצע מספר שרים, בינהם את ראש הממשלה ואת שרת החוץ.האירוע המסוכן שכמעט והוביל לרצח ראש ממשלה ושינוי מהלך ההיסטוריה הישראלית הסתיים ב-15 שנות מאסר, הקמת היחידה לאבטחת אישים ומכתב מרגש אחד של דוד בן-גוריון.

ב-29 באוקטובר 1957, קצת לאחר השעה שש בערב, נזרק חפץ מיציע הקהל לרחבת הכנסת הישנה, אשר הייתה אז בבית פרומין במרכז ירושלים. הדבר הפתיע את הנוכחים אשר באותו זמן הקשיבו לדבריו של חבר כנסת ממפלגת הפועל המזרחי אשר נאם על אודות נושאים מדיניים. כמה שניות לאחר מכן התפוצץ רימון היד מאחורי שולחן הממשלה, בינות מושבי השרים.

הפיצוץ העז החריד את אוזני היושבים ופצע פיזית כמה מהם. ראש הממשלה נפצע בידו, שרת החוץ ברגלה וגם שר התחבורה נפצע קלות מרסיסים. שר הסעד והדתות משה שפירא נפצע בראשו והיה הפצוע הקשה ביותר. השרים המדממים טופלו ראשונית במקום על ידי חברי כנסת נוספים והובהלו לבית החולים.עוד באותו היום נותח שפירא פעמיים ויצא מכלל סכנה. לאחר אירוע זה ביקש שפירא להוסיף לו את השם הנוסף 'חיים'.

הצעיר שהשליך את הרימון היה משה (מוסא) דואק, בן 25, יליד העיר חלב שבסוריה אשר התגורר עם שבעת אחיו ואחיותיו במעברה בפרדסיה. כאשר הבשורה על מעשה בנם הגיע להורי המשפחה הם הזדעזעו קשות, התביישו ונסערו. בין היתר הצהירו חלק מאחיו כי אין להם יותר אח בשם מוסא, וכי הם מסתייגים מכל וכל מהאירוע הנורא.

בעודו מאושפז במיטתו בבית החולים, ביקש ראש הממשלה דוד בן-גוריון לכתוב מכתב להורי הצעיר, וכך כתב:

"להורי משה דואק שלום רב. אני יודע כי אתם מצטערים יחד עם כל בני ישראל על הפשע המתועב והאווילי שביצע אתמול בנכם. אין זו אשמתכם. אתם חיים במדינת ישראל, ובה שולט צדק ויושר ואני מקווה שלא יאונה לכם ולשאר בניכם כל רע. והלוואי שתצליחו לחנך שאר הילדים שלכם למעשים טובים ולאהבת הארץ".

דואק, אשר טען כי ביצע מעשה זה לאור אי הצדק כלפיו נשפט ונדון ל-15 שנות מאסר. בין היתר טענה ההגנה כי הוא אינו שפוי וכי לא היה אחראי למעשיו. למרות שביקש מספר פעמים חנינה הוא לא קיבל אותה וריצה את מלוא עונשו. בשנת 1988, עשרות שנים לאחר מכן, דואק הקים מפלגה בשם 'תרשיש' וניסה להיבחר לכנסת ללא הצלחה.

אחת מתוצאות האירוע הייתה ההבנה כי אבטחת הכנסת לוקה בחסר ויש לערוך שינוי דרמטי באופן הפעלה. מקרה זה הוא שהוביל להיווסדותה של היחידה לאבטחת אישים של שירות הביטחון הכללי, הפועלת עד היום.

תמונה אשר התפרסמה לאחר האירוע בעיתון 'ידיעות אחרונות':




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה