יום שבת, 9 ביולי 2016

זה קרה בספטמבר 1955 / על נפט ישראלי והיום שבו כמעט והוסרו 'ענני השחור' מעל קופת המדינה

זה קרה בספטמבר 1955. ניסיונות קידוח הנפט של מדינת ישראל נשאו פרי והאזרחים כמו גם המנהיגים נדהמו מהשמועות על השגת כמויות רבות של הנוזל השחור המיוחל. במשך מספר שבועות רוח האופטימיות לא חלפה והשמחה הייתה רבה, אך  לבסוף התבהרה התמונה והמציאות נתגלתה. עם זאת, לפחות מבחינת התחושות וההתרגשות, אין ספק כי באותם שבועות מדינת ישראל הייתה ללא ספק מעצמת נפט.

לאורך שנות החמישים מספר חברות עסקיות עמלו על מציאת נפט גולמי ברחבי ישראל. המאמצים היו ברובם בתמיכת הממשלה, כאשר מספר חברות עבדו במשותף ובסופו של דבר הגיעו לתובנה כי באיזור מושב חלץ, בקרבת העיר אשקלון, ישנם ככל הנראה מאגרים של הנוזל היקר. בחודש ספטמבר 1955 הקידוחים כבר היו בעיצומם ובבוקרו של ה-23 לחודש, בסביבות השעה שש, קילוח אדיר של נפט פרץ מן האדמה והגיע לגובה של כעשרים מטר.

כבר באותו הערב כינס שר האוצר לוי אשכול את העיתונאים הישראלים. בתחילת שיחתו עמם שלף בקבוק המלא בנוזל השחור ובעל ריח חזק, העביר אותו בין העיתונאים והודיע על החדשות המשמחות. שרים רבים וחברי כנסת התמוגגו מאושר וחלקם אף הגיעו פיזית לשדה הקידוח. בין היתר הגיעו הרמטכ''ל משה דיין, שר הביטחון דוד בן-גוריון ושר הפיתוח והבריאות דב יוסף. מנהיגי העם הצטרפו אל המוני הישראלים שהעמיסו וגדשו את כבישי הדרום בבואם לחזות בפלא המסקרן.

בימים הבאים שפעה העיתונות הישראלית בתיאורים מרגשים על עוצמת החוויה וההצלחה המסחררת. עיתון 'על המשמר' למשל כתב: "נתחדש בארצנו אחד ממעשי בראשית, משל נפתחו פתאום ארובות השפע ותקווה גדולה וחדשה נולדה בלב הבריות". עיתון 'הצפה' פרסם כי התפוקה המשוערת היא מאה אלף טון נפט בשנה וכותרת העיתון הראשית הייתה: "גלוי הנפט ישחרר את ישראל מתלות כלכלית". מומחים רבים טענו כי הנפט יהיה הנשק הישראלי כנגד החרם הערבי וכי הוא יאפשר לישראל להשתחרר מתלותה באמריקאים. גם הבורסות העולמיות הגיבו בעוצמה חיוביות וההשקעה בחברות הנפט הישראליות הייתה משמעותית.

ראש הממשלה באותם הימים, משה שרת, אמנם שמח על גילוי הנפט אך בעיקר היה טרוד מהמצב הביטחוני המורכב. כפי שניתן לראות ביומניו האישיים, גם הוא התפלא כבר אז על השמחה המוקדמת של האזרחים. ביום גילוי הנפט כתב שרת: "בתחושת הציבור גברה כמובן ההתלהבות ובשורת העושר החדש שבאה להנחיל ניצחון ותוחלת כה ממושכים ולהניס מעל קופת המדינה את ענני השחור שאיימו עליה במשברים ללא מוצא. כשלעצמי הייתי טרף לספקות אם בעקבות נחשול ההתפעלות לא עתיד לבוא שפל האכזבה משום מיעוט כמותו של הנפט או ליקוי איכותו".

ראש הממשלה צדק. לא עבר זמן רב והתגלה כי איכותו של הנפט אמנם לא רעה אך הוא אינו משובח מאוד. בנוסף, כמות הנפט במאגר הייתה רחוקה מהציפיות האופטימיות שתפתורנה את כלל בעיות הכלכלה הישראלית. אמנם השדה המשיך להיות פעיל במשך עשרות שנים ולספק נפט בכמות מסחריות, אך בשונה מאווירת האופוריה הזמנית, ישראל לא הייתה, וכנראה גם לא תהיה, מעצמת נפט עולמית.  


תמונה משדה הקידוח באיזור המושב חלץ:




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה