יום שבת, 12 במרץ 2016

זה קרה ביולי 1976 / על מבצע 'כדור הרעם', יונתן נתניהו והדרך הפתלתלה של מנהיגים לפסגה

זה קרה ביולי 1976. יונתן נתניהו מפקד סיירת מטכ''ל וחייליו פרצו לשדה התעופה בעיר אנטבה שבמדינת אוגנדה במטרה לשחרר את חטופי טיסת 'Air France' מישראל לפריז. החיילים הישראלים הצליחו לשחרר את רובם המוחלט של בני הערובה אך מפקד הכוח נתניהו נהרג. יונתן נתניהו, קצין למופת ואיש רב אשכולות, סיים את חייו בטרם עת ונידון לשמש כסמל גבורה בדברי ימי מדינת ישראל.

נתניהו נולד בשנת 1946 בארצות הברית והגיע עם משפחתו ארצה כשנתיים לאחר מכן. ילדותו ונערותו עברו עליו בירושלים אך בהגיעו לכיתה י"א עבר עם המשפחה שוב לארצות הברית. בשנת 1964 חזר ארצה להתגייס לצה''ל והתנדב לחטיבת הצנחנים, שם שירת עד לשנת 1967 והשתתף בפעולות רבות, בין היתר כמפקד מחלקה במלחמת ששת הימים. נתניהו החל בלימודי פיזיקה באוניברסיטת הרווארד אך לאחר שנה חזר ארצה והשתתף בקרבות מלחמת ההתשה. לאחר המלחמה המשיך בלימודיו, הפעם באוניברסיטה העברית בירושלים, אך חזר במהרה לשירותו הצבאי. בשנת 1973 השתתף במלחמת יום הכיפורים בחזית רמת הגולן וזכה בעיטור המופת על חילוצו של סא''ל יוסי בן-חנן, לימים אלוף. נתניהו שירת כמפקד גדוד בחיל השריון לאחר המלחמה ולאחר מכן בשנת 1975 קודם לדרגת סגן אלוף ומונה למפקד סיירת מטכ''ל.

ב-27 ביוני 1976 חטפו מחבלים הקשורים לארגון החזית העממית לשחרור פלסטין מטוס שהיה בדרכו משדה התעופה בלוד לפריז. על המטוס היו 248 נוסעים, מתוכם מעל מאה יהודים וישראלים. לאחר דין ודברים החוטפים הפנו את המטוס לשדה התעופה באנטבה שאוגנדה, שם ריכזו את בני הערובה הישראלים והיהודים בטרמינל הישן. החוטפים דרשו את שחרורם של חמישים ושלושה מחבלים ותשלום כופר ואיימו כי אם לא ייענו בהקדם יוציאו להורג בני ערובה. את דרישותיהם העבירו החוטפים לאידי אמין, שליט אוגנדה, שתיווך ביניהם לבין נציגי ישראל.

לצד המשא ומתן שניהלה ישראל היא תכננה את מבצע 'כדור הרעם' לפעולה משולבת של צה''ל באנטבה. כפי שתיאר תמיר פרדו, לימים ראש המוסד ודאז קצין קשר של נתניהו, היו מעורבים במבצע "נבחרת החלומות" של ישראל: כוחות צנחנים, מטכ''ל, גולני, חיל האוויר ונציגי ארגון המוסד. המודיעין לא היה רב אבל הספיק ליצור תמונה טובה של המצב ולבסוף פסק רבין ראש הממשלה על הוצאת המבצע לפועל. הלוחמים הגיעו לשדה התעופה במספר מטוסים, התחזו לאנשיו של אידי אמין ופעלו בזריזות ובאופן מתואם להגעה לחטופים ושחרורם. כלל המחבלים נהרגו, רובם המוחלט של החטופים שוחררו ולכוחות הישראלים נפצע קשה רק חייל אחד, סורין הרשקו, ונהרג קצין אחד – יוני נתניהו. לאחר מותו שונה שם המבצע לחילוץ החטופים ל-'מבצע יונתן'.

אין ספק כי נתניהו היה אדם מיוחד ומוכשר מאוד. לאחר מותו בפעילות באנטבה הספיד אותו שר הביטחון שמעון פרס ותיאר בצורה תמציתית ומרגשת את דמותו: "הרגע הקשה ביותר שבליל גבורה זה היה כאשר הגיעה הידיעה המרה שכדור קרע את ליבו הצעיר של אחד המעולים שבבני ישראל, אחד האמיצים שבלוחמי ישראל, אחד המבטיחים ביותר שבקרב מפקדי צה''ל – יונתן נתניהו המופלא [...] יונתן היה מפקד מופת. בעוז רוחו יכול היה לאויביו. בתבונת לבו הוא כבש את לב חבריו. מסכנות לא נבהל וניצחונות לא הגביהו את ליבו. הוא הרבה לדרוש מעצמו, ואילו לצה''ל הוא העניק את חריפות שכלו, את כשרון פעולותו, את חריצות-הקרב שלו".

לאחר מותו אספו אחיו של יונתן, עדו ובנימין, מכתבים רבים שכתב במהלך חייו ופרסמו אותם בספר המרתק 'מכתבי יוני'. המכתבים הרבים מעלים דמות מיוחדת, המשלבת בין הספרא לסייפא, בין עולם הרוח והמלחמה. יחד עם זאת, מכתביו של יוני מבטאים גם התלבטויות סטנדרטיות של צעירים ישראלים רבים. ארצה לציין כאן קטע מתוך מכתב שכתב נתניהו למשפחתו באפריל 1964, תריסר שנים לפני נפילתו בקרב:

"אני מתחיל להתלבט בבעיה שבה נתקל כל חייל בגמרו את קורס המכ''ים. לאחר שחייל נעשה רב''ט הוא עומד בפני הברירה אם ללכת לקורס קצינים או לשמש כמפקד כיתה ולגמור את השירות בדרגת סמל. כדי להבהיר קצת את הבעיה עליכם להבין שכל קצין בצה''ל צריך להתחייב לשלושה-ארבעה חודשי שירות נוספים. אם כי בעיית הכסף אינה מטרידה אותי, הרי אפשר להביאה בחשבון. קצין מקבל 400-500 לירות לחודש. לבעיה יש עוד כמה אספקטים [...] תקופת המילואים של קצין היא ארוכה במידה ניכרת מזו של סמל [...] ככל שאני מרבה להרהר בבעיה כן מתקרב אני למסקנה שלא אתחייב ליום נוסף בצה''ל. אגמור את השנתיים וחודשיים ואסיים את העניין. אם כי, למען האמת, עוד יש מקום להרהר בדבר".


מכתבו האנושי ומלא הלבטים של נתניהו מלמד בראייתי כי גם המנהיגים והגיבורים הגדולים הם אנשים נורמטיביים וכי הדרך לפסגה לא טריוויאלית ולאו דווקא ידועה מראש. יונתן נתניהו תמיד יישאר סמל לגבורה ולעוז רוח בהיסטוריה הישראלית, ולדעתי סיפורו גם מסמל את הפוטנציאל הגלום באנשים רבים הסוללים את דרכם בהחלטות ספציפיות לאורך שנים.


לסיפור חייו המפורט של נתניהו ניתן להיכנס לקישור הבא



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה