יום שבת, 20 בפברואר 2016

זה קרה ביוני 1967 / על 'אופנת דיין' ופולחן האישיות העולמי של שר הביטחון

זה קרה ביוני 1967. צבא ההגנה לישראל הצליח להכות את צבאות ערב ולנצח באופן מוחץ את מלחמת ששת הימים. ראש המטה הכללי במלחמה היה יצחק רבין והוא אשר הוביל את הכשרת הצבא בצורה מיטבית לקראת הלחימה. חרף זאת, מי שנתפס כאחראי לניצחון המזהיר היה המצביא המדיני, שר הביטחון משה דיין. מעמדו של דיין, אשר היה דמות מפורסמת עוד לפני המלחמה, נסק לגבהים בלתי נתפסים.

דיין מונה לתפקיד שר הביטחון בראשון ליוני, בעיקר כתגובה לרגשות החרדה והחשש של אזרחי המדינה. באותה התקופה הצבא המצרי כבר נכנס לסיני ונאצר מנהיג מצרים הורה לסגור את מיצרי טיראן. נאומו המגומגם של לוי אשכול ראש הממשלה רק הרע את המצב והפתרון למורל הלאומי היה מינויו של דיין שנתפס כדמות ביטחונית מנוסה שתוכל להציל את המצב.

בעשירי ליוני נסתיימה הלחימה והחלו להתברר פרטי הניצחון הגדול. בימים שלאחר מכן התפרסם משה דיין במדינות העולם כאדריכל הניצחון הבלתי ייאמן, ופולחן האישיות שלו בארץ הלך וגדל. דיוקנו של דיין החל להופיע בארץ על חפצים שונים, החל מגלויות ופוסטרים ועד לכלי כתיבה, פנקסים, צלחות, מטבעות, פסלונים ומשחקי חברה לילדים. תחפושות בדמותו של דיין היו מוצר שכיח בחג הפורים, ילדים ומבוגרים כאחד ראו בדמותו מודל לחיקוי.

לצד הפרסום בישראל, דמותו של דיין ומעמדו פרצו בעוצמה גם מחוץ לגבולות המדינה. סימן ההיכר של דיין – הרטייה על עין שמאל – הפכה למותג אופנתי מבוקש. דמותו המנצחת התנוססה לא רק בעיתונות פוליטית אלא גם במגזיני תרבות שונים ועל פריטי לבוש. פרסומו היה עולמי ובקנה מידה רחב, החל מדרום אמריקה, דרך ארצות הברית, מדינות אירופה השונות ואף במזרח הרחוק.

לישראל היו מספר מנהיגים מרתקים אשר זכו לפרסום עולמי, חלקם זכו בפרסים נחשבים וחלקם השתבצו אחר כבוד בהיסטוריה העולמית כמשפיעים בתחומים שונים. מעטים, אם בכלל, זכו לפולחן האישיות כדוגמת משה דיין לאחר שנת 1967.

להלן אסופת דוגמאות מייצגת:


עיתונות אמריקאית:

Chicago Sunday Times 1967


Chicago Enterprise Record 19.6.67



עיתונות גרמנית:

Stuttgarter Zeitung 10.6.67



עיתונות דרום אפריקאית:

Die Volksblad 16.6.67


עיתונות צרפתית:

 L'express 19.6.67


עיתונות מקסיקנית:


El-Heraldo 10.7.67


עיתונות שוויצרית:

 Nebelspalter 13.7.67






חגיגת פורים בקיבוץ עין המפרץ 1969:




'אופנת דיין' - דוגמאות מגרמניה, יפן, בריטניה וצרפת:

                                 

                                                                The Washington Post



                                                                         ידיעות אחרונות                                    
                                         

Der Spigel



Sunday Mirror
                      

                          
              Daily Mirror                               







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה